EL NOSTRE PRIMER PROJECE



L’ART D’EMOCIONAR-TE

Enguany, la descoberta ha estat la intel·ligència emocional d’un grup d’infants de 3 anys. Des que començàrem el curs, les necessitats dels infants han marcat el ritme de la vida a l’aula i tot el que hem fet ha estat donar/cercar respostes. Les emocions han marcat un inici i una necessitat que hem anat creant al grup, no només des d’un punt de vista de cohesió i coneixement mutu sinó també perquè lligam els nostres aprenentatges a un estat emocional (neurociència) i a la descoberta de que necessitam estar de color verd, groc i rosa, sinó, no estam bé.
Amb aquest projecte pretenem ajudar als infants a
-      Descobrir, identificar i diferenciar les seves emocions.
-      Dialogar sobre els seus sentiments.
-      Aprendre, progressivament, a gestionar-les adequadament.
-      Afavorir el desenvolupament de la intel.ligència emocional de cada infant, clau en el seu desenvolupament psicoevolutiu.
-      Recórrer a l’espai de la calma en els moments de més dificultats a l’hora de gestionar les seves emocions
-      Desenvolupar la seva comunicació
-      Potenciar l’escolta activa
Què treballarem
-      La intel·ligència emocional
-      Les emocions des de la visió d’alguns artistes
-      L’art com a mitjà per expressar el que sentim, des del contingut i des dels colors.
-      Les nostres emocions i els altres: l’escolta activa i l’empatia
-      L’espai de la calma
-      Tots iguals, tots diferents

Com hem fet

La importància de les emocions i de com ens poden ajudar els altres a estar millor en el nostre dia a dia a l’escola, ha estat el primer que hem començat a treballar com a  grup, primer com a iguals i després des d’un punt de vista més individual des de les bolles de les emocions.
Al llarg del procés, que començàrem en setembre, el ritme de cada cosa que hem fet l’han anat marcant els propis infants, i de la mateixa manera aquelles propostes que hem mantingut en les nostres rutines. Així, davant les nostres emocions, els cocodrils comencen a introduir primerament els colors i després la necessitat de verbalitzar com estam. Des d’aquí, encetam un projecte amb un interès comú, el nostre benestar a l’aula.

1.  El monstre de colors
a.    Encara que la majoria dels alumnes ja el coneixen, a l’aula dels cocodrils el monstre de colors ens ha ajudat a posar colors a les nostres emocions abans que paraules.
2.  Les bolles de les emocions
a.    Una vegada som conscients de l’emoció que representa cada color, sorgeix la necessitat de poder posar paraules, i des dels propis infants, la necessitat de fer alguna cosa quan un/a company/a no està bé, fins al punt d’emocionar-nos també. Benvinguda EMPATIA
3.  Intel·ligència emocional
a.    Ensenyam als infants a llegir, a escriure, a vestir-se... però i què feim amb les seves emocions? Educar les emocions és una de les claus per fer uns alumnes lliures i, per això, afavorim en els alumnes des dels contes, des dels quadres, des de nosaltres mateixos, l’habilitat de prendre consciència de les seves emocions i de les dels altres i de la capacitat de regular-les amb tot el que feim a l’aula.
4.  L’espai de la calma
a.    A l’aula hem creat un espai que ens ajuda diàriament a autogestionar les nostres emocions, amb temps, de vegades sols o amb l’ajuda dels nostres companys i/o de les mestres, sense judicis...
5.  Les emocions des de la mirada dels experts ( obres i textos).



a.    Hem emprat la mirada d’altres experts per treballar filosofia 3/18 i per posar nom i cara a alguns artistes que també han aconseguit emocionar-nos.
b.    Hem aprofitat les seves aportacions per començar a crear les nostres pròpies des de tot allò que ens fa sentir por, tristesa, enuig i alegria.
c.    El resultat l’exposarem als passadissos de l’escola i convidarem a les famílies a gaudir-ne amb nosaltres i a emocionar-los amb el resultat de la nostra feina.
d.    Els cocodrils seran els encarregats de gestionar l’exposició, de preparar-ne el tríptic informatiu per les famílies, de posar nom a cada obra, d’explicar-ne cadascuna des de la seva veu, d’emocionar a tothom...

6.  la capsa de les alegries.
Partint de la idea d’Elsa Punset de la importància de crear espais emocionalment segurs i afectius, de la necessitat de guardar dins el nostre cervell aquelles coses positives que ens han passat abans d’anar a dormir,  per poder descansar millor i poder ser cada dia més feliç,  cream una capsa on, en acabar el dia, hi guardarem aquelles coses que són importants per nosaltres i que ens fan sentir de color groc, per tal que sigui el darrer record que ens quedarem abans de separar-nos com a grup.
Encetarem la proposta des d’un conte i des d’aquelles coses que inicialment hi guardaríem.

b.    Farem arribar la capsa a casa per tal de convidar a cada família
i crear-ne una on guardar els moments més guapos del dia des del dibuix, des dels texts, les fotos, des de les paraules i els gestos...
  
Com avaluarem

Avaluarem tenint en compte:



-      Coneix les emocions més primàries
-      És capaç d’expressar les seves emocions
-      És capaç de reconèixer les emocions dels altres
-      Té una imatge positiva de si mateix
-      És capaç de posar-se en el lloc de l’altre
-      És capaç d’autogestionar les seves emocions
-      Demana ajuda quan la necessita
-      És capaç de donar i rebre ajuda
-      Sol respondre afectivament als altres

Com i quan ho farem

a.    Diàriament i en cada moment que cada infant necessiti, l’objectiu específic d’aquest projecte és dotar a cada alumne de les habilitats necessàries per cercar el seu estat de benestar i per ajudar als altres a trobar-lo en moments d’embolic.
b.    Introduirem les rúbriques en acabar les activitats per valorar-ne l’assoliment dels objectius que ens hem proposat.
Afavoriríem moments diaris per valorar com estam i com estan els nostres companys. Aprofitarem imatges del pot de les emocions, en començar el dia i en acabar per poder xerrar del que ha passat i poder-ho guardar dins la nostra capsa de les alegries.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada